Vad är digital skyltning?

Digital skyltning innebär att kommunicera och informera med digitala skärmar. Du skapar och styr budskap via en molnbaserad mjukvara där du enkelt skapar engagerade budskap. Här går vi igenom allt du behöver veta.
FÅ MER INFORMATIONPROVA DIGITAL SKYLTNING

Vad är digital skyltning?

Digital skyltning innebär att kommunicera och informera med digitala skärmar. Här går vi igenom allt du behöver veta.

Digital Skyltning innebär att kommunicera och informera med digitala skärmar

Du skapar och styr budskap via en molnbaserad mjukvara där du enkelt med drag ‘n drop skapar engagerande budskap med text, bild, film, html/webbmaterial, dokument som powerpoint, pdf eller hämtar data i realtid från ert intranät eller andra affärssystem.

Alla budskap/templates som skapas schemaläggs och publiceras till alla digitala skärmar där du t.ex. kan välja ordning för uppspelningen eller gruppera skyltarna för att enkelt enbart nå ut till en viss plats.

Med digitala skärmar syftar vi på alla olika typer av skärmar. Det kan vara mobiltelefoner, tablets, tv-skärmar i stående eller liggande i storlekar från 10″ till 94″, videoväggar, stora LED-skärmar eller touchskärmar.

Vanliga exempel på var digital skyltning används

• Digial Skyltning på arbetsplatser: Nå ut med nyckeltal till personal eller besökare på arbetsplatser.
• Digital anslagstavla:
 Istället för en traditionell så byter man ut den mot en digial rörlig.
• Digital menytavla: Restauranger ökar försäljningen med digitala menyer.
• Informationstavla: Nå enkelt ut med information till medarbetare på arbetsplatsen.
• Vägbeskrivningar: Visa vägen för besökare på en arbetsplats eller i en galleria.
• Digitala butiksskyltar: Nå ut med erbjudanden och information till kunder.
• Digitala skyltfönster: Digitalisera dina skyltfönster och få fler besökare.
• Touchlösningar: Används både på arbetsplatser, utanför konferenser och i gallerior.
• Integrera e-handel i fysisk butik: Följ med nya handelstrender och utökad ert utbud.
• Digital trapphustavla: Minska din administration och använd digitala trapphustavlor.
• Storbild LEDBygg stora lösningar inomhus eller utomhus och ta all uppmärksamhet.
• Utomhus skyltar: Använd inkapslade skrämar för utomshusbruk och fram utanför dina lokaler.
• Digital skyltning för skolor: Nå ut med viktig information till elever och lärare på er skola.

Vad är digital skyltning? Såhär beskrivs digital skyltning på Wikipedia
Med digital skyltning (engelska: digital signage) menar man elektroniska skärmar som finns installerade på offentliga platser eller på arbetsplatser. Digital skyltning är en form av ljusreklam som används för underhållning, information och marknadsföring.

Fördelarna med digitala skyltar jämfört med traditionella skyltar är att innehållet enkelt kan bytas ut och anpassas efter miljö och publik, att man kan visa animeringar och att bildskärmarna kan vara tryckkänsliga och fungera interaktivt.

Genom att integrera till exempel köinformation från ett kösystem kan man öka den genomsnittliga tiden en kund tittar på reklamen. Exempel på sådana kombinerade system (butiks-tv och kösystem) kan man till exempel hitta på Ica.

Med Wevju kan du enkelt skapa touchlösningar för t.ex. arbetsplatser, vägbeskrivningar, receptioner eller butiker.

Specialister inom digital skyltning sedan 2005

Vi skiljer oss från andra bolag som arbetar med digital skyltning. Det kanske inte alltid märks så tydligt på vad vi gör men det märks på hur vi gör det och varför vi gör det.

En väl fungerande digital skyltning bygger att förstå mottagarnas och platsens behov. Därför skapade vi Wevju. Med hjälp av expertis, insikter och vår innovativa mjukvara för digital skyltning så hjälper vi er nå era målsättningar inom digital skyltning.

Att tänka på innan du investerar

1. Sätt upp mål och syfte

Den första frågan vi ställer till alla våra kunder, och vanligtvis en av de svåraste är: Vad är är din målsättning? Vad vill du ha för resultat? När vi väl vet var vi ska så gräver vi lite djupare för att få en fullständig bild.

Om du har en tydlig idé över syftet och resurserna för att lyckas så är det enkelt att snabbt komma igång och testa. Ofta är det lättare och mer kostnadseffektivt att börja testa istället för att planera för en ultimat lösning.

Om du inte har en färdig idé eller resurserna för att göra det bra så är det bättre att ta ett steg tillbaka och tänka igenom beslutet, så att du inte gör ett förhastat beslut.

2. Se till att målet är mätbart

Om du då har en god tanke om varför Så du har kanske en tanke om att investera i digital skyltning. De goda nyheterna är att kostnaden för hårdvaror och installation har minskat kraftigt de senaste åren.

Det är därför enkelt att räkna ut dentotala kostnaden, att räkna ut ROI är däremot lite svårare beroende på vilken leverantör du väljer att använda dig av. Vi arbetar med mätinstrument Digital Signage Index och Wevju Sense för att lättare ge dig ROI.

Genom att börja fundera över syftet så blir det lättare att komma fram till vilka typer av budskap som du bör använda dig av.

Vad innefattar en lösning för digital skyltning?

En lösning för digital skyltning består av flera delar men det här är de övergripande delarna:

Mjukvara
Ett molnbaserat verktyg (publiceringsverktyg) där man skapar, publicerar och administrerar allt plus en applikation som säkerställer uppspelningen på digitala skyltar.

Hårdvara
En lösning för digital skyltning innefattar mediaspelare, digitala skyltar, touchskärmar, videovägar, stora LED-skrämar, beroende på vad du har för behov.

Internetuppkoppling
Eftersom det är en IoT-lösning så behövs självklart internet men om det inte finns på platsen så kan man använda externa wifi-lösningar som en dongle.

Installation
Det kanske känns lite udda att nämna installationen men faktum är att installationen är hela 60% av det uppfattade värdet för digital skyltning. En bra installation kan vara avgörande och innefattar stativ och fästen, digitala skyltar och mediaspelare.

Templates/Budskap
Det är självklart en av de viktigaste delarna och använder man en mjukvara som inte klarar av sina behov så kan det vara det absolut dyraste.

Mätning av träffsäkerhet
Bra investeringar inom kommunikation innebär att du enkelt ska kunna se resultatet och träffsäkerheten så att du kan bättra dina resultat. Därför mäter man träffsäkerheten mot sin målgrupp och förbättrar sina budskap.

Vad ger en mjukvara för digital skyltning?

De flesta leverantörerna inom digital skyltning kallar mjukvaran för ett CMS, Content Management System.

I mjukvaran för digital skyltning så finns det några grundläggande funktioner som du inte klarar dig utan om du ska använda dig av en professionell lösning. 

1. Skapa Budskap

Skapa engagerande budskap så enkelt som möjligt. Se exakt hur det kommer att se ut medan ni enkelt anpassar era egna eller våra fördefinierade mallar.

WE Publish hanterar alla olika typer av filer, filmer och dokument. Ni har även miljontals bilder och filmer i vårt bibliotek och kan uppdatera budskap automatiskt med hjälp av WE Automate. Ni kan även enkelt skapa budskap som är touchbara.

2. Publicera Budskap

Med vår smarta publicering så har ni fullständig flexibilitet.

Se alla budskap, dra in dem i spellistor, välj var/när det ska visas och förhandsgranska för att bli säker på hur det kommer se ut. Väl även själv uppdateringsintervall, allt från varje dag, minut eller i realtid.

Vill ni inte publicera direkt så kan ni även ställa in spellistorna att spelas upp baserat på triggers/event som tidpunkt, dag, vecka, väder, om någon touchar på en touchskärm eller om någon tittar på skärmen.

3. Se hur mottagarna uppfattar budskapen

WE Publish samlar in alla intryck från alla som ser på skärmarna så att ni kan förstå vad som fungerar och hur ni kan förbättra resultaten.

Se vilka mallar som ger bäst effekt, vilka budskap som är mest intressanta, vilka texter eller bilder som uppskattas mest, hur många som passerat, tittat och mycket mycket mer.

Samla in alla insikter från mottagarna automatiskt och få det presenterat i enkla grafer.

4. Förbättra era budskap baserat på fakta

Använd insikterna för att förbättra värdet, relevansen och effekten av dina budskap. Använd våra experters tips och råd om ni vill ha hjälp att bli bättre och snabbare nå era målsättningar.

Några av Wevjus mer avancerade funktioner är:

• “Proof of play”: Rapporterar vad som visas på spelaren.
• Bakgrundsnedladdning: All media och all data lagras på spelaren så att det aldrig hackar eller blir vitt.
• Minnestömning:
Vid valfri tidpunkt så tömmer vi spelarens cache utan att det stör uppspelning.
• Status och hälsa: Rapportering av hälsa och status för mediaspelarna.
• Alarm: 
Stoppa vad som spelas för att t.ex. visa viktig information, brandlarm osv.
Synka Videoväggar: för att skapa stora spektakulära upplevleser.

5. Mät resultatet av kommunikationen för digital skyltning

Självklart så vill man veta om det man lägger tid på ger en effekt och hur man kan göra för att öka resultaten. Med mer moderna lösningar så blir det mycket lättare att mäta effektiviteten. Det går att göra på olika sätt.

1. Automatiskt med en sensor som mäter intresset som Wevju Sense. Den data rapporteras sedan in till Wevju Analytics där du enkelt kan se resultaten.

2. Med Digital Signage Index där man mäter din effekt jämfört mot ett branschindex.

Automatiserad & Interaktiv digital skyltning

Moderna och mer avancerade lösningar som Wevju hanterar även interaktiva lösningar på flera olika sätt, de klarar även av att enkelt koppla på dina egna affärssystem så att du kan publicera information i realtid på digitala skyltar.

Du kan även låta regler styra kommunikationen. En regel kan vara kopplat till nästan vad som helst. Om vädret ändras, ett larm går eller en målsätting nås kan ex. budskapet, spellistan, text eller siffror uppdateras.

 

Vem är den bästa leverantören för dig?

Nu hoppas vi att du inte längre behöver ställa frågan “Vad är digital skyltning” men digital skyltning är en diversifierad bransch med hundratals olika leverantörer. Om du har sökt efter digital skyltning på Google, blivit kontaktad eller varit på en mässa så kanske du fått uppfattningen om att alla är samma lika.

På ytan så stämmer det, de flesta erbjuder liknannde komponenter och liknande erbjudande. När du däremot förstår ditt behov och pratar med några leverantörer så kommer du se en stor skillnad.

Dela artikel

Dela denna artikel med dina vänner.