Vad är digital signage?

Digital signage innebär att kommunicera och informera med digitala skyltar

Du skapar och styr budskap via en molnbaserad mjukvara där du enkelt med drag ‘n drop skapar engagerande budskap med text, bild, film, html/webbmaterial, dokument som powerpoint, pdf eller hämtar data i realtid från ert intranät eller andra affärssystem.

Alla budskap/templates som skapas schemaläggs och publiceras till alla digitala skyltar där du t.ex. kan välja ordning för uppspelningen eller gruppera skyltarna för att enkelt enbart nå ut till en viss plats.

Med digitala skyltar syftar vi på alla olika typer av skärmar. Det kan vara mobiltelefoner, tablets, tv-skärmar i stående eller liggande i storlekar från 10″ till 94″, videoväggar, stora LED-skärmar eller touchskärmar.

Vanliga exempel på var digital signage används

• Corporate Digial Signage: Nå ut med nyckeltal till personal eller besökare på arbetsplatser.
• Digital anslagstavla:
 Istället för en traditionell så byter man ut den mot en digial rörlig.
• Digital menytavla: Restauranger ökar försäljningen med digitala menyer.
• Informationstavla: Nå enkelt ut med information till medarbetare på arbetsplatsen.
• Vägbeskrivningar: Visa vägen för besökare på en arbetsplats eller i en galleria.
• Digitala butiksskyltar: Nå ut med erbjudanden och information till kunder.
• Digitala skyltfönster: Digitalisera dina skyltfönster och få fler besökare.
• Touchlösningar: Används både på arbetsplatser, utanför konferenser och i gallerior.
• Integrera e-handel i fysisk butik: Följ med nya handelstrender och utökad ert utbud.
• Digital trapphustavla: Minska din administration och använd digitala trapphustavlor.
• Storbild LEDBygg stora lösningar inomhus eller utomhus och ta all uppmärksamhet.
• Utomhus skyltar: Använd inkapslade skrämar för utomshusbruk och fram utanför dina lokaler.
• Digital signage för skolor: Nå ut med viktig information till elever och lärare på er skola.

Vad är digital signage? Såhär beskrivs digital signage på Wikipedia
Med digital skyltning (engelska: digital signage) menar man elektroniska skärmar som finns installerade på offentliga platser eller på arbetsplatser. Digital skyltning är en form av ljusreklam som används för underhållning, information och marknadsföring.

Fördelarna med digitala skyltar jämfört med traditionella skyltar är att innehållet enkelt kan bytas ut och anpassas efter miljö och publik, att man kan visa animeringar och att bildskärmarna kan vara tryckkänsliga och fungera interaktivt.

Genom att integrera till exempel köinformation från ett kösystem kan man öka den genomsnittliga tiden en kund tittar på reklamen. Exempel på sådana kombinerade system (butiks-tv och kösystem) kan man till exempel hitta på Ica.

Digital signage för intern komunikation på en arbetplats av Wevju

Wevju är annorlunda

Vi skiljer oss från andra bolag i digital signage branschen. Det kanske inte alltid märks så tydligt på vad vi gör men det märks på hur vi gör det och varför vi gör det.

Vi hjälper våra kunder med strategi, genomförande och teknik med en lösning som vi anpassar efter ert behov och passar både små och stora bolag. Våra strategier bygger på studier och undersökningar om vad som fungerar, varför det fungerar.

Insikter som hjälper våra kunder över branschindex.

Se vad Digital Signage kan ge

Pröva Wevju utan kostnad. Vi sätter upp en lösning som passar just era behov.

Att tänka på innan du investerar

1. Sätt upp mål och syfte

Den första frågan vi ställer till alla våra kunder, och vanligtvis en av de svåraste är: Vad är är din målsättning? Vad vill du ha för resultat? När vi väl vet var vi ska så gräver vi lite djupare för att få en fullständig bild.

Om du har en tydlig idé över syftet och resurserna för att lyckas så är det enkelt att snabbt komma igång och testa. Ofta är det lättare och mer kostnadseffektivt att börja testa istället för att planera för en ultimat lösning.

Om du inte har en färdig idé eller resurserna för att göra det bra så är det bättre att ta ett steg tillbaka och tänka igenom beslutet, så att du inte gör ett förhastat beslut.

2. Se till att målet är mätbart

Om du då har en god tanke om varför Så du har kanske en tanke om att investera i digital signage. De goda nyheterna är att kostnaden för hårdvaror och installation har minskat kraftigt de senaste åren.

Det är därför enkelt att räkna ut dentotala kostnaden, att räkna ut ROI är däremot lite svårare beroende på vilken leverantör du väljer att använda dig av. Vi arbetar med mätinstrument Digital Signage Index och Wevju Sense för att lättare ge dig ROI.

Genom att börja fundera över syftet så blir det lättare att komma fram till vilka typer av budskap som du bör använda dig av.

Vad innefattar en digital signage lösning?

En digital signage lösning består av flera delar men det här är de övergripande delarna:

Mjukvara
Ett molnbaserat verktyg (publiceringsverktyg) där man skapar, publicerar och administrerar allt plus en applikation som säkerställer uppspelningen på digitala skyltar.

Hårdvara
En digital signage lösning innefattar mediaspelare, digitala skyltar, touchskärmar, videovägar, stora LED-skrämar, beroende på vad du har för behov.

Internetuppkoppling
Eftersom det är en IoT-lösning så behövs självklart internet men om det inte finns på platsen så kan man använda externa wifi-lösningar som en dongle.

Installation
Det kanske känns lite udda att nämna installationen men faktum är att installationen är hela 60% av det uppfattade värdet för digital signage. En bra installation kan vara avgörande och innefattar stativ och fästen, digitala skyltar och mediaspelare.

Templates/Budskap
Det är självklart en av de viktigaste delarna och använder man en mjukvara som inte klarar av sina behov så kan det vara det absolut dyraste.

Mätning av träffsäkerhet
Bra investeringar inom kommunikation innebär att du enkelt ska kunna se resultatet och träffsäkerheten så att du kan bättra dina resultat. Därför mäter man träffsäkerheten mot sin målgrupp och förbättrar sina budskap.

Vad ger en digital signage mjukvara?

De flesta leverantörerna inom digital signage kallar mjukvaran för ett CMS, Content Management System.

I mjukvaran för digital signage så finns det några grundläggande funktioner som du inte klarar dig utan om du ska använda dig av en professionell lösning. 

1. Mediebibliotek för bilder, filmer, dokument, powerpoint, webbmaterial och data

En ytterst viktig funktion är hur väl du kan hantera filer, dokument och data för till dina budskap. Det hanteras vanligtvis i ett mediebibliotek där du kan administrera det mellan användare och mappar. Material som du sedan använder när du ska skapa budskap.

Har du inte nog med bra stöd för detta, beroende på din målsättning, så kommer det att öka arbetsbördan otroligt mycket vilket minskar din ROI och lust att kommunicera.

2. Skapande av budskap/templates/mallar

Man kan kalla det olika saker, vissa kallar det även för vyer, men budskapen som ska visas på digitala skyltar behöver intressera mottagaren. I budskapet använder du materialet från ditt mediebibliotek tillsammans med text, animationer och övergångar.

Hur enkelt, flexibelt och användarvänligt templatebyggaren är kan vara bland de viktigaste funktionerna i hela mjukvaran. Vissa mjukvaror kräver programmering för att skapa budskapen vilket innebär att du inte kan uppdatera din digital signage lösning själv. Det ökar självklart den totala kostnaden. Andra system är extremt komplicerad, vilket även det ökar kostnaden.

3. Skapa och hantera spellistor

Filerna används i templates/mallar för att skapa budskap, lägger till text och organiserar budskapen i en spellista. Spellistorna styrs av regler och laddas upp till en mediaspelare eller en grupp av mediaspelare. 

I spellistorna så kan du enkelt ändra ordning på uppspelningen, gruppera budskap eller publicera direkt till olika spelargrupper. Det minskar tiden för att administrera publiceringen väsentligt. 

4. Se och hantera alla spelare och dina digitala skyltar

Har du någonsin testat att streama en film på internet och kännt av att det hackar eller stundvis blir låg kvalité? Då kanske du förstår utmaningarna för våra utvecklare.

Mjukvaran på mediaspelarna måste kunna spela upp stora filer med hög kvalité och oftast dålig uppkoppling. Den nyttjar mediaspelarens CPU och GPU för att spela upp mediafiler och information.

Mer avancerade digital signage lösningar som Wevju sparar all information på mediaspelarens interna hårddisk för att säkerställa att de digitala skyltarna alltid visar information oavsett internetkvalité. Mediaspelaren klarar av alla olika typer av mediaformat genom codecs, som dekodar alla mediafilerna som bilder, filmer, webbsidor m.m och presenterar det på digitala skyltar.

Några av Wevjus mer avancerade funktioner är:

• “Proof of play”: Rapporterar vad som visas på spelaren.
• Bakgrundsnedladdning: All media och all data lagras på spelaren så att det aldrig hackar eller blir vitt.
• Minnestömning:
Vid valfri tidpunkt så tömmer vi spelarens cache utan att det stör uppspelning.
• Status och hälsa: Rapportering av hälsa och status för mediaspelarna.
• Alarm: 
Stoppa vad som spelas för att t.ex. visa viktig information, brandlarm osv.
Synka Videoväggar: för att skapa stora spektakulära upplevleser.

5. Mäta resultatet av din digital signage kommunikation

Självklart så vill man veta om det man lägger tid på ger en effekt och hur man kan göra för att öka resultaten. Med mer moderna lösningar så blir det mycket lättare att mäta effektiviteten. Det går att göra på olika sätt.

1. Automatiskt med en sensor som mäter intresset som Wevju Sense. Den data rapporteras sedan in till Wevju Analytics där du enkelt kan se resultaten.

2. Med Digital Signage Index där man mäter din effekt jämfört mot ett branschindex.

6. Hantera användare och rättigheter

Beroende på hur många digital signage lösningar du har behov för och hur stor organisation du har så kan det vara viktigt att kunna fördela ansvaret mellan fler användare. I moderna mjukvaror som Wevju så kan du enkelt skapa hur många användare du vill och ge dem specifika rättigheter.

Fördelningen av rättigheter kan vara att få publicera, hantera grafik eller hantera spelare/menyer. Rättigheter kan även vara en fördelning av vissa specifika skärmar inom ett land, en stad, ett område, en viss restaurang/café eller kanske t.om. en specifika skärmar. 

Automatiserad & Interaktiv digital signage

Moderna och mer avancerade lösningar som Wevju hanterar även interaktiva lösningar på flera olika sätt, de klarar även av att enkelt koppla på dina egna affärssystem så att du kan publicera information i realtid på digitala skyltar. De kan även trigga budskap beroende på aktiviteter som sker i andra system, s.k. IFTTT (If this then that). Vi kallar det för Wevju Apps.

Det innebär att du enkelt kan integrera din e-handel i din fysiska butik, använda touchlösningar för att spela upp ljud eller andra IoT-lösningar som lampor osv. Det finns få begränsningar.

Lokalt installerad eller molnbaserad?

En molnbaserad lösning minskar din TCO, Total Cost of Ownership och ger möjligheten till en näst intill obegränsad skalbarhet däremot så kan det i vissa fall finnas ett behov att lokalt lagra all data. 

Med avancerade system som t.ex. Wevju kan du även själv bestämma var du vill ha din lagring. Det kan vara bra för de som har en högre kravbild när det gäller datasäkerhet.

Vem är den bästa leverantören för dig?

Nu hoppas vi att du inte längre behöver ställa frågan “Vad är digital signage” men digital signage är en diversifierad bransch med hundratals olika leverantörer. Om du har sökt efter digital signage på Google, blivit kontaktad eller varit på en mässa så kanske du fått uppfattningen om att alla är samma lika.

På ytan så stämmer det, de flesta erbjuder liknannde komponenter och liknande erbjudande. När du däremot förstår ditt behov och pratar med några leverantörer så kommer du se en stor skillnad.

Se vad Digital Signage kan ge er

1. Nå ut till dina kunder och medarbetare
2. Skapa engagerande rörliga budskap enkelt
3. Kommunicera träffsäkert och mätbart
4. Spara tid med rörliga templates och integrationer.
5. Wevju funkar på alla typer av skärmar

Dela artikel

Dela denna artikel med dina vänner.