Ny studie krossar Alexander Bards spådomar om butiksdöden
Ny studie krossar Alexander Bards spådomar om butiksdöden
Skrivet av Fredrik Hammargården
2 nov 2017
Trots domedags siare och snack om butiksdöden så är butikerna i inte döende. Nya tekniker som digital signage, AI, betalsystem och sensorer kortar ner avståndet mellan detaljhandeln och det öppnas fler butiker än det stängs.
Traditionella butiker har länge haft stora utmaningar med att konkurrera mot den snabbt växande e-handeln och många har talat om butiksdöden. I maj förutspådde framtidsfilosofen Alexander Bard en massiv butiksdöd under 2017 som följd av den ökade e-handeln. Alexander Bard kallar fenomenet för “online shopping tsunami”.
Nya rapporter visar dock att det öppnas det fler butiker än det stängs under 2017 och några som inte verkar ta tips från Alexander Bard är Jeff Bezos, grundare av Amazon, och Jack Ma, grundare av Alibaba.
Amazon investerade 13 miljarder dollar i detaljhandeln bara en månad efter Alexander Bards uttalande. Även Jack Ma har den senaste tiden investerat miljardbelopp i detaljhandeln. Jack Ma menar att traditionell detaljhandel och e-handel kommer att ersattas av New Retail.
Läs också: Hotet från en framväxande e-handelsdöd bygger nya broar
New retail är nästa revolution sedan e-handeln
New retail är ett begrepp som Jack Ma, grundaren av Alibaba, myntade för några år sedan. New Retail är en ny revolution inom handel, som leds av enorma kinesiska satsningar, som Hema Fresh store, Auchan, Century Mart Changba, JD och Xiaomi. Nu ser vi även liknande investeringar i väst, som Stadium i Sverige och Amazon i USA.
Syftet med New Retail är att även integrera e-handelns fördelar i detaljhandeln för att effektivisera försäljningen och förbättra kundens upplevelse. New Retail tar det bästa från e-handeln till detaljhandeln och kortar ner avståndet.
”M” Collective, ett New Retail-koncept från Milano där butiken anpassas efter besökaren.
Ny teknik är grunden för revolutionen
Utvecklingen av ny teknik ligger till grunden för detaljhandelns transformation. Denna minskar glappet mellan detaljhandeln och e-handeln, samtidigt som detaljhandeln kan erbjuda en upplevelse, service och socialisering, något som e-handeln inte kommer att kunna mäta sig med.
Några av de tekniker som används inom New Retail är digital signage och interaktiva skärmar för att enkelt skapa visuella upplevelser för besökaren. Med digital signage kan detaljhandeln integrera e-handelns logistik och utbud direkt i butiken, ge besökarna en bättre service och ge besökarna en visuell upplevelse.
Med obemannade betalsystem, AI, sensorer och facetracking kan butikerna, precis som de idag kan på webben, få en bättre förståelse för besökarna, ge besökarna en personlig upplevelse och konkurrera med webbens prisfördelar.
Traditionell detaljhandel ersätts av New Retail
Det är viktigt att tänka på vad som motiverar en kund att besöka en fysisk butik. Kunder börjar bli mer sofistikerade. Det letar inte bara efter låga priser utan även kvalitet, prisvärdhet, varumärke, tjänster och personliga upplevelser. Kunder söker en mer träffsäker och effektiv shopping.
Traditionell detaljhandel har länge haft problem med att konkurrera mot e-handeln. När allt fler använder den senaste tekniken inom digital signage, AI och sensorer, så kan det skapa ett ännu större hot för den traditionella detaljhandelns överlevnad.
Ett New Retail-koncept från Sephora
Användningsområden inom New Retail
• Personliga butiksupplevelser
• Locka förbipasserande
• Obemannade butiker
• Öka butikens snabbhet/innovationstakt
• Föra en konsekvent varumärkeskännedom
• Arbeta med träffsäkra säljkampanjer
• Minska tryckkostnader med digitala skärmar
• Integrera med kassor, lager och lojalitetssystem.
• Bygga upp en förståelse för dina kunder i verkligheten
• Kommunicera rätt budskap till rätt person vid rätt tillfälle.
Få vår omvärldsbevakning om New Retail och digitalisering direkt i din mail.
© DSO Global AB. All rights reserved.
© DSO Global AB. All rights reserved.