Därför kan du inte längre ignorera digital skyltning
Av Wevju
Vi så mycket om tekniken bakom digital skyltning (digital signage på engelska) att vi ibland nästan glömmer bort vad allt det här handlar om – Att uppnåt kommunikativa resultat som presterar långt mycket mer än icke-digitala investeringar.
Visst, det är spännande med teniken, men de flesta organisationer skapa mer värde till deras verksamhet. Vilket är vad digitala skyltar är till för.
Så.. låt oss gå tillbaka till grunderna bakom digitala skyltar.
Eller mer specifikt, varför borde professionella kommunikatörer och ledningsgrupper använda digitala skyltar för att förmedla deras viktiga budskap? Det är egentligen en mix av flera anledningar.
1. Digitala skyltar ökar organisationens visabillitet
En av de främsta utmaningarna för detaljhandeln och butiker när det kommer till varumärkesbyggande kommunikation handlar om att stå ut i allt brus.
Att synas, höras och faktiskt nå fram. Oavsett om det handlar om radio, tv-reklam, tidningar eller skyltfönster. Digital skyltning är däremot en av de kanalerna som i det scenariot presterar bäst. I stunden, på den platsen så är digitala skärmar något som är svårt att passera utan att lägga märke till det.
Digitala skyltar kan på så vis hjälpa organisationer att nå fram till målgruppen med budskapen. I ett skyltfönster visar studier att det får fler personer att komma in i butiken och i butiken visar studier att fler handlar.
Läs även: IKEA ökade visabilliteten av deras intern kommunikation med ca 70% med hjälp av digital skyltning
Digital skyltning ökar budskapens visabillitet på en arbetplats.
2. Det stärker relationen mellan kunder och säljare
Tänk dig väntrummet i en bilhall där kunderna sitter och väntar på att få deras bil servad. Med rätt budskap på väl placerad digital skyltning så kan bilhallen enkelt nå fram med specialerbjudanden för att belöna deras trogna, väntande kunder.
Samtidigt som de ökar försäljningen istället för att visa “vanlig tv”. I en reception kan digital skyltning automatiskt hälsa deras besökare välkommen genom att bara hämta informationen från deras kalender.
Ett enkelt sätt för att skapa ett trevligare bemötande och öka deras goodwill.
3. Du når ut med kritisk information mer effektivt
När det väl krävs att nå ut med bråskande information så kan digitala skärmar nästan rädda liv genom att nå fram med evakueringsinformation automatiskt direkt till kunder eller andra besökare. Hur de ska ta sig ut, var de ska samlas och annan livsviktig information.
Innan du investerar bör du se till att ditt digital signage system kan kopplas på till externa datakällor på ett enkelt sätt. När du väl kollar på det så gå igenom ett case för hur det skulle fungera.
Kan ni trigga igång en spellista baserat på extern data? Kan ni designa det så att budskapen blir tydliga? Det kan vara väl värt tiden.
4. Du drar mer uppmärksamhet än med traditionell skyltning
Den andra nackdelen med traditionell skyltning är att människan är programmerad för rörliga element. Våra ögon dras automatiskt till rörliga objekt.
Digital skyltning arbetar enbart med rörliga element. Digital skyltning triggar alltså mänsliga beteenden, drar till sig uppmärksamheten och skapar starkare varumärkesintryck.
Rörliga budskap med digital skyltning drar mer uppmärksamhet än traditionell skyltning.
5. Digital skyltning ökar medarbetar engagemang
Email funkar inte direkt så bra, speciellt inte i en producerande arbetsmiljö.
Tänk dig en på en industri eller en stor arbetslokal där ledningen vill kommunicera och nå fram med viktig information till hundratals medarbetare. Det kan vara produktionskvoter kontra verklig prestanda, kanske den genomsnittliga tiden mellan arbetsskador eller leveransinformation om att viktiga komponenter är på väg.
Oavsett det är syftet eller om det är någon annan viktig information som måste nå medarbetarna så har digital skyltning en möjlighet att förmedla det samtidigt som medarbetarna kan utföra deras viktiga arbetsuppgifter.
Det finns många anledningar till varför digital skyltning är viktigt. Kanalen är så pass bevisad via mängder av studier att professionella kommunikatörer inte längre kan ignorera den.
Om man då summerar det här så kan digitala skyltar…
1. Öka ditt företags synlighet
2. Hjälpa dig stärka relationen till dina kunder
3. Nå fram med akut information mer effektivt
4. Spara dig tid
5. Dra till sig mer uppmärksamhet än statiska skyltar
6. Öka effektivteten av dina medarbetare
Samtidigt som digital skyltning kan vara mycket mer kostnadseffektivt än de kanaler som du använder dig av dig.
Få vår omvärldsbevakning om New Retail och digitalisering direkt i din mail.
Relevanta artiklar för dig
Spoilers på digitala skyltar får världens uppmärksamhet
Digital skyltning (digital signage) är det snabbast ökande kommunikationsmediet i världen. Det är ett effektivt tillvägagångssätt som fångar uppmärksamheten i högre grad än traditionell skyltning. Detta tillämpade två thailändska studenter från Miami Ad School i...
De 12 vanligaste misstagen med digital skyltning och hur du undviker dem
De 12 vanligaste misstagen med digital skyltning och hur du undviker dem Av Wevju Alla möjliga olika organisationer använder nu digital skyltning. Vi har bara i år börjat arbeta allt från små bolag till start-ups och även några av Sveriges största bolag. Det kan nog...