De 12 vanligaste misstagen med digital skyltning och hur du undviker dem
Alla möjliga olika organisationer använder nu digital skyltning. Vi har bara i år börjat arbeta allt från små bolag till start-ups och även några av Sveriges största bolag.
Det kan nog vara för att allt fler ser värdet i att snabbt och effektivt engagera och informera deras besökare och medarbetare med digital skyltning men många tar onödigt stora risker. Vissa investeringar är värdedrivna och resultatfokuserade medan andra inte kommer att se några tydliga nyttor för deras verksamhet.
En av skillnaderna kan vara just eftersom det finns flera sätt för att lyckas med digital skyltning, och några tydliga sätt för att misslyckas.
Därför försöker vi dela med oss av våra erfarenheter, så ofta vi bara kan, i vår blogg och i utbildningar.
1. Visuellt förvirrande
Om det tar för lång tid för en person att ta sig till budskapet så gör du något fel. Du har egentligen bara någon sekund innan uppmärksamheten är förlorad. Många delar upp skärmen i flera zoner med olika typer av budskap packad med massa text i olika storlekar och olika stilar. Det är ett mycket enkelt sätt för att skapa en förvirring och se till att alla bara går förbi.
2. Du missar Harry Potter-principen
De flesta förstår att rörliga element och budskap drar mer uppmärksamhet, studier visar att det är upp till 3 gånger mer uppmärksamhet än statiska budskap och PDF-filer. Med det så kan vi utesluta alternativet att enbart visa bilder, det ger troligtvis inte effekten du söker men för mycket rörligt ger inte heller bra effekt. Det skapar ett visuellt kaos som gör förbipasserande irriterad. En kund till oss beskrev det mycket tydligt. Använd animeringar och videos sparsamt. Det ska vara som i Harry Potter där tavlorna är rörliga och levande.
3. Låg kvalité på bilderna
Att du ska använda bilder är givet men se till att bilderna är av hög kvalité. Stretchade eller utdragna bilder försämrar känslan väsentligt. Försök även att arbeta med originella bilder som relaterar och förstärker dina budskap.
4. Inga kontraster
Vitt mot ljus bakgrund eller svart mot mörk bakgrund gör det svårt att ta sig till budskapen och är självklart inte effektivt. Det du vill göra är att använda principerna av kontraster och färgkombinationer för att förstärka dina budskap men var försiktig så att resultatet inte irriterar mottagaren.
5. Inga anpassade budskap
Vissa återskapar budskap och bilder från deras hemsida till deras digitala skyltar eller lägger upp några PDF-filer men det är inte vad digital skyltning är till för.
För att uppnå bästa möjliga effekt eller nå dina målsättningar så behöver du tänka igenom målgrupp och syfte. Du behöver tänka igenom en strategi för att skapa träffsäkert innehåll. Det bör vara unika budskap i ett unikt format som är enkla att ta till sig på distans och nog intressant för att få någon att stanna till.
Det behöver inte vara komplicerat, med rätt teknik som Wevju Sense, rapporter och liknande lösningar så kan du enkelt följa det i realtid.
6. Du skapar en irrelevant kommunikationskanal
Relevans har en otroligt hög faktor för effektivitet och engagemang. Gamla nyheter, information som publicerades för flera dagar sedan, funkar absolut inte för digital skyltning. Digital skyltning är en sån kanal där det blir ännu mer påtagligt just eftersom det når ut till alla så pass effektivt. Ser mottagarna samma budskap hela dagarna så kommer de zona ut och automatiskt lära sig att det enbart visas irrelevanta budskap. För att det här inte ska bli för jobbigt för dig så vill du därför planera schemat med olika typer av budskap. Vissa är manuellt skrivna för digital skyltning, vissa är automatiskt genererade från era interna system, vissa kanske lokala chefer från uppdatera osv. Vill du ytterligare effektivisera publiceringen så planerar du alla olika typer av budskap du vill använda dig av och tar hjälp för att skapa templates för just de syftena. Då skapar du automatiskt en effektiv kommunikationskanal med relevant information.
7. Dålig placering
Målsättningen är självklart att nå ut till hela målgruppen och just därför är placeringen av digital skyltning avgörande. En felaktig placering ger automatiskt en dålig investering. Är det rätt höjd? Är det rätt vinkel eller behöver man gå från en specifik vinkel för att se budskapet? Behöver man vända huvudet för att ta till sig budskapet? Det är bra funderingar att tänka på innan man sätter upp skärmarna. En bra placerad skärm befinner sig där hela målgruppen rör sig naturligt, den är placerad vid ögonhöjd eller lite högre upp i en vinkel som inte kräver att man vänder huvudet.
8. Ingen call to action
Budskap bör aktivera mottagarna. Använda mobilen för att skriva upp sig, delta på en samling, gå till en webbsida eller gilla. Att använda en call to action kan både fungera som en belöning, ge dem en känsla av delaktighet och samtidigt ge dig en ROI för hur effektiva budskap du skapar. Med ny teknik så kan interaktionen vara vid touch, gester eller röststyrd. Utan en call to action så är dina budskap bara branding.
Funderar du på digital skyltning?
Nu kan du pröva Wevju utan kostnad. Vi sätter upp en lösning som passar just era behov.
060 55 25 00
9. Du inte känner din målgrupp
Att känna till vilka du kommunicerar med är essentiellt för all form av kommunikation för hur kan du nå fram om du inte vet förstår deras behov? Föredrar de fakta, humor eller utbildande information? Vad är deras intressen? Vad är deras utmaningar och hur kan du hjälpa dem lösa utmaningarna? Känner du att du vet för lite så kan det vara dags för lite research. Många känner att de inte har tid för det och just därför så erbjuder vi både manuella och automatiserade lösningar för att bättre lära känna din målgrupp.
10. Du kommunicerar inte med alla intressenter
Att se till att alla intressenter är med i projektet minskar många frustrationer och misstag, det kan vara allt från HR, IT, ledningsgrupper, lokalt ansvariga och förvaltningschefer. Det är otroligt viktigt för att genomföra friktionslösa projekt och undvika självklara risker, tyvärr så misslyckas många på grund av bristande kommunikation med IT.
11. Du har inget underhåll eller avstämningar
Så du har installerad digital skyltning i dina lokaler och börjat kommunicera med din målgrupp, jättebra! Men hur tar du det vidare härifrån? Ofta arbetar man agilt, börjar med en lättare lösning, utvärderar och förbättrar sina resultat. Nya behov, möjligheter och lösningar dyker upp titt som tätt men hur hanterar du de idéerna? Digital skyltning är extremt skalbart och använder du en innovativ mjukvara med stabil hårdvara så kan små förbättringar och uppdateringar ge dig stora fördelar. Sätt upp målsättningar som även gäller 3-5 år framåt och ha en process som gör det möjligt för dig att ta små kontrollerade steg i rätt riktning.
12. Ingen flexibilitet
Med tiden kan saker förändras. Roller kan behövas uppdateras, nya personer behöver komma in och vissa personer faller av.
Hur hanterar du sådana förändringar? Hur kommer du kunna hantera och ta dig till systemförbättringar? Hur kan du se till att alla vet var vi ska?
Om ditt system blir gammalt så kommer du förlora konkurrensfördelar i den ständigt förändrade världen vi lever i. Det gäller även för digital skyltning. Därför är det viktigt att sådana processer är inplanerad från start.
Genom att arbeta en flexibel leverantör, som Wevju, och ha en plan för att konstant förbättring så säkerställer du dina resultat över tid.
Spoilers på digitala skyltar får världens uppmärksamhet
Digital skyltning (digital signage) är det snabbast ökande kommunikationsmediet i världen. Det är ett effektivt tillvägagångssätt som fångar uppmärksamheten i högre grad än traditionell skyltning. Detta tillämpade två thailändska studenter från Miami Ad School i...
Hur fungerar en digital menytavla?
Din meny är din absolut viktigaste säljkanal. Det är där du påverkar dina kunders köpbeslut och därför är det allt fler som byter ut traditionella menyer till digitala menytavlor.Av Wevju Traditionella menyer tar tid att uppdatera, det kan vara komplicerat, ta tid och...